tisdag 1 april 2014

Hate cannot drive out hate, only love can do that.

Vi lever i en värld full av intressanta människor och ändå dömer man för vem man är kär i, var du kommer ifrån, om du är fattig eller rik, om du är man eller kvinna.
Vi lever i en värld där folk dör för att skydda sin "rätt", sin familj och sitt land. I bakgrunden finns det folk som sitter och tjänar pengar på att folk använder vapen och våld. Hatet får deras bank att växa.

I vår värld finns vi kvinnor som har det finaste privilegium att få bära och ge liv till det finaste skapelserna i vår värld. Ändå tvingas tusentals neka dem, adoptera bort dem eller rent av lämna dem på grund av fattigdomen. Sen finns dem som gör det bara för dem kan. Visa förtjänar inte ens bli kallad mamma.  Finns också de föräldrar som anser sig ha rättigheten att använda våld och skrik. Att det kommer hjälpa ett barn att växa och respektera. Istället skapar dem osäkra och dömande vuxna. Bara några få av de barnen kommer kunna avsluta den onda cirkel som faktiskt existerar. Den onda cirkel som tyvärr alldeles för många länder inte gör något för att stoppa. UTBILDNING. Det är för mig det absolut viktigaste för att avsluta allt detta. KUNSKAP om vad man egentligen kan göra för att få en bättre omgivning och värld. KOMMUNIKATION för att dela erfarenheter och inse att man behöver inte hata. Det är en lång väg till det vi kallar idag "dröm värld". Men så länge du kan drömma finns det hopp. Barn är det absolut viktigaste vi har, som en svamp suger dem åt sig allt vi gör och säger. Bara med dem kan vi bryta den onda cirkeln. Jag tror på förändring, både hos barn och vuxna. För ålder spelar ingen roll. Ålder är bara tid som flyter, alltså en tidsuppfattning. Vi har alla barnen inom oss. Men vissa bara gräver ner den barnet tills den slutar existera.

En dag kände jag mig maktlös. Arg och ledsen för jag hade velat hjälpa så många barn runt om vår värld. Men det krävs mycket mer än så. Idag vet jag att vi kan göra alla något. Jag är bara en liten sandkorn i denna värld, men av det kommer jag skapa en strand full av frihet. Mitt namn kommer ingen att minnas, men mina handlingar kommer alltid att synas. Sanna mina ord.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar